Використання комп'ютерних технологій на уроках
математики
У
концепції Міністерства освіти вказується, що специфічною особливістю
комп'ютеризації школи є необхідність постачання комп'ютерів разом з прикладними
програмами. Ці програми не слід замикати тільки на одному предметі -
інформатиці. Вони повинні охоплювати всі основні шкільні дисципліни, оскільки
таким чином можна хоч би частково компенсувати недолік учбової техніки і
наочної допомоги. Актуальність теми в першу чергу пов'язана з тим, що
останнім часом накопичене велика кількість комп'ютерних продуктів учбового
призначення різної спрямованості і змісту, проте не існує методики їх
практичного використання в шкільному учбовому процесі.
Якщо розглядати комп'ютер як
результат технічного, технологічного досягнення людства в школі, то він
виступає тут і як предмет вивчення, і як предмет, який формує навчальне
середовище, і як засіб управління навчальною діяльністю, і як засіб зв'язку, і
як засіб навчальної діяльності. Останній підхід до визначення місця комп'ютера
в навчально-виховному процесі все більше поширюється в освітянській
громадськості. Ці якості комп'ютера, його властивість виступати у різних
іпостасях (залежно від педагогічного завдання та педагогічної ситуації) суттєво
відрізняють його від традиційних технічних засобів навчання. Залучення
комп'ютера до навчально-виховного процесу - це залучення не тільки техніки, а й
того зовнішнього інтелекту, який презентовано через технологію та програмне
забезпечення.
Таким чином, застосування комп'ютера в
навчально-виховному процесі за умови правильного визначення його місця дає
підстави сподіватися на певні зрушення, поворот дидактичного простору обличчям
до майбутнього, яке проектується сьогодні.
Комп’ютер сприяє не тільки розвитку самостійності,
творчих здібностей учнів, а й дозволяє змінити саму технологію надання освітніх
послуг, зробити урок більш наочним і цікавим. Комп’ютер забезпечує
інтенсифікацію діяльності вчителя і учнів на уроці, сприяє здійсненню
диференціації та індивідуалізації навчання, розвитку спеціальної або загальноі
обдарованості, формуванню політехнічних знань, посилює міжпредметні зв’язки.
Все це дає можливість покращити якість навчання .
Можна
виділити три основні задачі, які необхідно розв’язати для успішного проведення
комп’ютеризованого уроку: дидактичну, методичну та організаційну.
Під дидактичним забезпеченням розуміють навчальні матеріали уроку, конкретна
навчальна програма та апаратура. Методична задача – визначення методів
використання комп’ютерів при викладанні теми, аналіз результатів уроку і
постановка наступної навчальної мети. Організаційна задача, яка легко
вирішується під час традиційного уроку,
стає головною. Вона полягає в тому, щоб виробити і закріпити в учнів навички
роботи з навчальною програмою, організувати роботу, уникаючи перевантаження
учнів та нераціонального використання часу.
Використання інформаційних технологій може відбуватися різними способами,
відповідно до потреб конкретного уроку, рівня володіння різними програмами та
наявності сертифікованих програм в системі середньої загальної освіти. Їх
можна представити у вигляді такої схеми:
¾ Використання
інформаційних технологій;
¾ Використання як
у фронтальній, так і в груповій роботі;
¾ Переважно
фронтальні форми роботи;
¾ Використання електронних
підручників;
¾ Використання
окремих типів файлів (зображення, відео, аудіо, анімації);
¾ Демонстрація
навчальних фільмів-уроків;
¾ Використання
стандартних (офісних) програм;
¾ Використання
математичних програм;
¾ Створення
власних уроків (інтеграція різних об’єктів в один формат - презентації, web –
сторінки) та тематичних блоків.
Важливе місце серед інформаційних технологій
займає мультимедіа. Мультимедіа – це сукупність комп’ютерних
технологій, в якій одночасно використовується кілька інформаційних середовищ:
графіка, текст, відео, фотографія, анімація, звукові ефекти, високоякісний
звуковий супровід.
Мультимедійні технології дають низку переваг: дітьми краще сприймається
матеріал, зростає зацікавленість ( сучасного учня дуже важко чимось здивувати,
тим більше зацікавити, особливо враховуючи можливості вчителя по
відношенню до учня), індивідуалізація навчання, розвиток творчих здібностей (
залучення дітей до створення курсів, уроків, презентацій), скорочення видів
роботи, що стомлюють учня, використання різних аудіовізуальних засобів (
музики, графіки, анімації) для збагачення і мотивації навчання, динамічного
подання матеріалу, формування самооцінки учня та створення умов для
самостійної роботи.
Комп’ютер може бути використаний на різних етапах
навчання математики, і це використання засноване насамперед на його графічних і
обчислювальних можливостях. У педагогічній практиці
є ряд відпрацьованих моделей використання інформаційних технологій:
Ø
- демонстрація комп'ютерної програми;
Ø
- тестування;
Ø
- використання комп'ютерного тренажера.
Досвід показує, що при вивченні окремих
тем шкільного курсу математики можна використовувати широке коло прикладних
програм. Прикладні програми загального призначення є складовою частиною
операційної системи Windows, або MS Office. Це насамперед Word, Paint, Excel,
PowerPoint, Калькулятор, програмне середовище Turbo Pascal.
Рсрбливої уваги заслуговують демонстраційні
програми, в яких спочатку подається виклад необхідної теорії, а потім
наводяться приклади розв’язування задач. До таких навчальних програм можна
віднести електронний навчально-методичні комплекти «Геометрія, 7клас»,
комп'ютерну розробку «Геометрія в 10
класі», «Алгебра в 10 класі», програмний засіб навчального призначення
«Геометрія, 8 клас», програмно-методичний комплекс навчального призначення
«Математика, 5-6 клас» для загальноосвітніх закладів.
За допомогою контролюючих програм, в
яких закладено систему оцінювання знань, умінь і навичок учнів, можна дати
консультацію учню, вказати на допущені помилки, виправити ти відповідь,
підказати, і в разі потреби зробити аналіз наявних знань та умінь.
Обчислювальні програми призначені
для проведення обчислень.
Тренуючи програми розраховані на
формування стійких зв’зків між знаннями і навичками шляхом повторення та
практичного підкріплення.
Дослідницькі програми призначені для
самостійної творчої діяльності учня. До них слід віднести дослідження
математичних моделей за допомогою вивчення властивостей функцій, диференційних
рівнянь тощо. Розгляд математичних моделей у навчальному процесі виховує уміння
проникати в суть явищ природи, помічати закономірності в навколишньому світі.
Найприродніша форма роботи
вчителя - урок. Урок, на якому в якості технічного засобу навчання
використовується комп'ютер, можна назвати уроком з комп'ютерною підтримкою
(УКП). Саме такі уроки я впроваджую в
процесі своєї педагогічної діяльності. Я
маю таку чудову можливість завдяки тому, що мій кабінет математики обладнаний
мультимедійними засобами навчання: мультимедійним проектором, інтерактивною
дошкою та ноутбуком, а також в класі є
підключення до мережі Інтернет.
На уроках з комп'ютерною підтримкою
не слід принижувати значення традиційного робочого зошита. При вивченні
будь-якого матеріалу за допомогою комп'ютера потрібні означення, правила,
властивості та теореми необхідно записувати в зошит, як на традиційному уроці.
Крім цього обов'язковим є формування умінь правильно виконувати записи під час
розв'язання різних типів завдань як з алгебри, так і з геометрії. Важливим
також є виконання самостійних робіт учнями, оскільки головним завданням учителя математики, крім
подачі знань з предмету, є вироблення і
закріплення в учнів математичних умінь і навичок.
Мультимедіа
на уроках математики в 5 та 6 класах
На уроках математики в 5 і 6 класах я
використовую комп'ютерну розробку «Математика, 5 клас» та «Математика, 6 клас»
- програмно- методичний комплекс навчального призначення для загальноосвітніх
закладів. Посібник містить розробки уроків по кожній темі в даних класах: і
теоретичний матеріал, і практичні завдання, і казку, яка так ще потрібна дітям
цього віку. Саме цей методичний посібник дозволяє в доступній формі, ненав’язливо,
цікаво пояснити матеріал уроку. Програма має звуковий супровід та
казково-фантастичний сюжет.

(фрагмент уроку
у 5 класі)
Використання комп'ютерних технологій на уроках геометрії
Комп'ютер відкриває широкі можливості на
уроках геометрії. Серед програм, які я використорую під час проведення уроків,
такі:
- DG (динамічна
геометрія),
-
GRAN ( програма для побудови стереометричних фігур),
-
Power Point ( програма для створення презентацій),
-
«Геометрія, 7-9 класи» із серії «Бібліотека електронних наочностей»,
-
Педагогічний програмний засіб для загальноосвітніх навчальних закладів
«Геометрія 10 клас» та «Геометрія 11 клас» ( Конструктор уроків).
♦ У
своїй практичній роботі я найчастіше використовую презентації, створені
за допомогою програми Power Point. Урок супроводжується показом слайдів, на яких
присутні всі етапи уроку: перевірка домашнього завдання, пояснення нового
матеріалу, закріплення вивченого, рефлексія тощо. Програма для створення презентацій Microsoft Power Point є
універсальним видом наочності і може бути застосована у будь-якому класі на
уроці будь-якого типу. Та найефективнішим, на мою думку, є підготовка та
використання презентацій :
- на уроках вивчення нового матеріалу у вигляді
комп'ютерного діафільму з використанням елементів анімації;
- на уроках узагальнення і систематизації знань з
теми, де розглядаються всі поняття, формули, співвідношення з теми, приведено
матеріал з історії розвитку даного поняття, міститься яскравий ілюстративний
матеріал - діаграми, схеми, ілюстрації, аудіо та відео файли, матеріали для
контролю та самоконтролю знань.
Створюючи уроки-презентації, я використовую ресурси
та матеріали вище перерахованих комп'ютерних
програм.
Компонування матеріалу програми (слайди) в
цьому випадку може слугувати своєрідною формою опорного конспекту. Такі уроки з
комп'ютерним супроводом значно оптимізують навчальний процес та економлять час
на уроках, зацікавлюють дітей, підвищують мотивацію навчання.

( приклад фрагменту уроку-презентації)
У
своєму доробку маю розробки окремих уроків з алгебри та геометрії та блоки
уроків по темах ( з використанням програми Power Point).
♦ Одним
із засобів візуалізації математичної задачі та її розв’язку, який робить діалог
учня та вчителя більш доступним та евристичним, є педагогічний програмний засіб GRAN. Завдяки його застосуванню можна
здійснювати навчання розвивальними методами. На уроках геометрії
учні, застосовуючи навчальну систему, створюють зображення самостійно за
вказаним зразком. На відміну від традиційних побудов створене зображення
динамічне. Переваги такого методу полягають у тому, що учень, змінюючи один з
параметрів системи, одержує нове зображення відповідно до введених відношень
між об'єктами зображення.
♦ Програма DG (динамічна геометрія) дає можливість будувати
геометричні фігури, їх елементи,
використовувати їх властивості, знаходити площу тощо. Цю програму я
використовую як на геометрії, так і на алгебрі, зокрема для побудови графіків
функцій.

( побудова графіків
за допомогою програми DG )
♦ Вважаю скарбом для вчителя математики
комп'ютерну розробку « Геометрія в 7-9
класах». Дана програма дає можливість використовувати ілюстрації
геометричних фігур та їх елементів та властивостей на етапі поясненя нового
матеріалу ( див. малюнок нижче). Розділ програми «Просторові фігури» дає можливість
використовувати її в 9-11 класах. Дана програма має звуковий супровід. Недолік: у програмі є помилки.

Використання комп'ютерних технологій на уроках
алгебри
♦ Під час вивчення алгебри в 10-11 класах
використовую електронний підручник Є.П.
Неліна «Алгебра і початки аналізу».
Дворівневий підручник містить пояснення матеріалу, приклади
розв'язування завдань та блок таблиць до
кожної теми. На уроки я готую слайди з потрібним матеріалом з даного
підручника, використовуючи програму Power Point. Демонстрація рисунків,
графіків, таблиць, прикладів розв'язання вправ на інтерактивній дошці значно
економить час на уроці та має естетичні переваги.

( таблиця з електронного підручника Є.П.
Неліна «Алгебра і початки аналізу»)
Використання комп'ютерної техніки для контролю знань
Використання
комп'ютера під час оцінювання знань, умінь та навичок учнів значно полегшує рутинну роботу вчителя.
Зокрема для проведення самостійних та контрольних робіт я користуюсь картками
з віддрукованими завданнями для кожного
учня. Картки – різнорівневі, тобто містять декілька варіантів завдань
диференційованого характеру. Також маю
картки для індивідуальної роботи учнів з кожної теми.
Практикую проведення тестових завдань та
заліків навчаючого характеру. Для цієї
мети використовую презетнації, які містять запитання з наступною появою
правильної відповіді ( спочатку учень відповідає на питання, а потім усі
читають на екрані правильну відповідь).
Також пропоную презентації
заліків контролюючого характеру ( без демонстрації правильної відповіді).
Проектні технології
♦ Комп'ютер є
незамінним засобом для роботи в проектах. Його я використовую на різних етапах
проектної діяльності: для мотивації, для демонстрації прикладів, для створення
презентацій, для презентації робіт учнів. Використовуючи таку форму роботи учні
також мають можливість працювати з комп'ютерами індивідуально, користуючись
мережею Інтернет для пошуку необхідної інформації. Обов'язковим етапом роботи над
проектом є представлення результатів діяльності учнів. Дуже наочно це можна
зробити за допомогою програми Power Point.
ВИСНОВКИ
Систематичне використання комп’ютера на уроці,
зокрема систем презентацій, призводить, на мою думку, до:
Ø підвищення
якісного рівня використання наочності на уроці;
Ø підвищення
продуктивності уроку;
Ø установлення
міжпредметних зв’язків;
Ø з’являється
можливість організації проектної діяльності учнів зі створення навчальних
програм під керівництвом викладачів математики та інформатики;
Ø вчитель, що
створює презентацію, змушений звертати величезну увагу на логіку подання
навчального матеріалу, що позитивно позначається на рівні знань учнів;
Ø змінюються на
краще взаємини з учнями, « далекими» від математики, особливо тих, хто
захоплюється інформатикою;
Ø змінюється,
особливо в учнів 5 – 7 класів, відношення до комп’ютера. Діти починають
сприймати його як універсальний інструмент для роботи в будь – якій галузі
людської діяльності.
Урок математики з комп’ютером у класі – це зовсім не означає,
що комп’ютер лише замінює дошку, і учні всі 45 хвилин уроку змушені вдивлятися
в екрани моніторів. Роль
комп’ютера на уроці більш складна: його використання у навчальному процесі
допомагає вчителю зробити урок динамічним, цільовим насиченим. Комп’ютер – це
новий вимір у просторі навчання. Це необхідний помічник учителя, але не
панацея, він ні в якому разі не замінить традиційної книжки, та ні в якому разі
не замінить живого спілкування з учителем. Комп’ютер – це знаряддя, яке
поліпшує роботу вчителя, але спочатку вчителеві треба докласти чимало зусиль
для опанування знаряддям. Потім учителеві необхідно творчо переглянути матеріал
до уроків та методику їх викладу з точки зору насичення цих уроків
мультимедійною інформацією. З одного боку – розпланувати: як доцільніше подати
новий матеріал для всього класу, а з іншого – поміркувати; як використати на
уроці комп’ютер для того, щоб за 45 хвилин встигнути не тільки поспілкуватися з
усім класом загалом, а й перевірити як засвоїв цей матеріал кожний учень
зокрема. Тобто намагатися зробити навчання не тільки динамічним, інформаційно
насиченим, а й ще індивідуальним.
На завершення
хочу сказати: настав час озброїти вчителя новим засобом навчання, а результат
цього обов'язково відчують наступні покоління.
Немає коментарів:
Дописати коментар